Mami+Walid=Naufal

Mami + Walid

Daisypath Anniversary tickers

Lovely Naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Nak Berjimat Macam Mami...???

Friday, December 21, 2012

Perihal 5S Hari Ini

salam all~

hari ni opis mami nak buat 5S (perancangannya) tapi mami tengok cuma 4,5 orang je yang betul-betul mengikut arahan yang diberikan semalam -- pakai baju kasual untuk melaksanakan 5S...yang tukang bagi arahan pun mami tengok xde ikut arahan sendiri *facepalm*

 
- 5S yang sebelah kiri tu ok, bukan yang sebelah kanan -

korang tau ke apa 5S tu..?? sebenarnya 5S ni diambil daripada perkataan dalam bahasa Jepun -- Seiri, Setiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke...Malaysia menterjemahkan 5S sebagai -- Sisih, Susun, Sapu, Seragam, Sentiasa amal...omputeh pulak mentakrifkan 5S sebagai -- Sort, Set in order, Shine, Standardize, Systematize...kalau ikutkan maksudnya, sama je semua tu...semuanya tentang bagaimana kita patut menguruskan tempat kerja, pejabat, rumah dan sebenarnya hidup kita...


photo credit to Mr. Google

bagi mami, pelaksanaan 5S ni memang bagus..kalai ikutkan pada objektif asal dia la kan, untuk memudahkan kerja..tapi bila ditambah dengan macam-macam guidelines yang nampak menyusahkan, mami rasa tak praktikal la pulak..yela, contoh kat tempat kerja mami ni...sebelum ni, buku/penerbitan mami letakkan kat atas meja belakang mami ni secara menegak...jadi, kalau nak rujuk just tengok nama then boleh tarik..datang guidelines baru kata buku/penerbitan tu semua kena masuk dalam kotak..kotak tu pulak sikit punya payah nak bukak..mami rasa tak praktikal la menda ni, sebab melambatkan kerja...sepatutnya 5S ni kan ke memudahkan/mencepatkan kerja...entahla~

satu lagi, kalau betul-betul nak laksanakan 5S ni elokla ditegaskan..ini tak, arahkan untuk buat tapi masih lagi berterusan buat mesyuarat lain, kerja-kerja lain...sampai bila-bila pun memang tak berjaya la nak laksanakan 5S, betul tak..?? mami ni cuma orang kecil kat sini, jadi mami cuma boleh menurut perintah je la...



5S secara ringkas

p/s: petang ni nak kena buat 5S kat rumah pulak..maklumla, sebulan lepas langsung takde kat umah time weekend...asik outstation je..tambah pulak, ujung minggu ni kawan lama mami nak datang dari johor...Naufal, please behave and Walid, please get craze~!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::