Mami + Walid

Daisypath Anniversary tickers

Lovely Naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Nak Berjimat Macam Mami...???

Tuesday, October 4, 2016

Spring cleaning


Masih wujud rupanya blog mami ni..lepas berapa tahun bersawang ni, hari ni baru rajin sket nak masuk..itupun sekadar tiup habuk sikit-sikit jela..kerja tengah banyak, maka tak boleh nak singgah lama-lama..

till next entry...

Thursday, April 2, 2015

The PopLook: The Soho is To-Die-For

hi all...

after 2 years of holding back to shop, i was in the need for a new bag...last time i have a new bag was way before i was pregnant with adik #NauhaZulaikha...i know, it's been a while i was in the mood of hunting for bags..been looking ever the outlets like Carlo Rino, Sembonia, even at Parkson and so on..and one day there was countless status in my newsfeed about this Sofina, been through FV website and do feel a bit - - feeling over was spacious, simple yet elegant with a very drooling-over studded strap..

see that color..?? and the studded..i'm drooling over this

this Sofina 3 is like a dream come true..i want a big (read: roomy) handbag for i want to put everything into it..all my stuffs..all Naufal's stuffs...and yet all Nauha's stuffs as well..but i don't want my bag to look, i browse FV website and found out this Sofina 3 is a pre-order items..and it priced at RM179...hmmm...can put into consideration tho..

and suddenly i got notification from The Poplook announcing their new colors for #TheSoho...found out that it was from the same designer as Sofina 3, i immediately check that out..and guess what, TheSoho is not a pre-order item..means that if i'm ordering it today so i can i received it by tomorrow...

ow-kay...just focus on the bags ONLY...hehehe..

so it have new 6 colours..been eyeing the orchid and red color..only then i send this actual pic to my hubby..he's know that i'm in the mood of bags-hunting..TheSoho was available in 6 colours, priced at RM119..hmm, slightly cheaper that Sofina 3..but i LOVE the studded on Sofina 3..i read on @sometime_byasiandesigners IG that these two bags is basically the same..only that Sofina 3 is more lebar and TheSoho is more tinggi...

the conversation that REALLY make up my day...

and without knowing, he asked me if i want it for my anniversary pressie...oh my...i don't know he could be such a sweet yet understanding husband...after all, our 6th anniversary was just..what..2 weeks ago..?? and i'm feeling guilty for i didn't buy him anything tho...but i leave it to him to decide on what color i should have..but if he's surely knowing his wife, he'll know that i was silently prayed that he'll get the orchid one for me..hehehehe

see what i mean..?? yummy~

and so, Friday pass by and i didn't received any parcel..owkayyy...but i didn't wanna ask my husband for i know he's also has going through a tired yet hectic weeks..that night, after some movies on tv we went up to bed..only the morning after, i woke up and saw something on the portable aircond opposite to our bed..because it was dark, i took a long time to figured out what that was..after a while then i realised it was a PARCEL...yeay~!!! (only in my heart)

who knows my husband can be romantic like that..hihihihi

and officially -- i have a designer's it by asian designers, i just feel like sailing over the moon...

well, thank you very much's been a while since i'm feeling like this..the feeling when you get what you hunt, and it was the best things ever...surely he did buy me the orchid color..well, you surely know me well, this is the bag that i'm gonna use it it at work or is super simple but studded but that's okay..and the most important thing it is SUPER spacious..i put my make up bag, my wristlet, my bulky powerbank, my hard disk, Nauha's diapers, Naufal's plain water bottle, then they (as are Naufal and Nauha) even stuff it with their keropok and roti..and it still looking great..currently #TheSoho is my favourite now..

at our hotel in Melaka

thanks my hubs for this GREAT gift...thanks TheSoho for the GREAT function..

i LOVE it to the bit ..!!! and..yeah, happy anniversary cayang~!!! i LOVE you to the moon and back...

Monday, March 30, 2015

Simple Cook-at-Home: Salmon

salam and hi all~
(motip arini entry nak speaking)

its been a while..not because of i'm retiring from blogging, just i need some ample time to manage myself, my angels and my hubby...also, sometimes *read: most of the time* i'll just save all the pics into draft for i'll find some other time to write..ehehehehe

just like this..i was so drooling over salmon..frankly speaking, it was since right after i'm finished with my confinement with adik adik is already 1 year and 2, this is some kind of long-lost 'mengidam' punya pasal then, managed to find some time to go to Cold Storage, hunting for salmon...and actually found some time *see, i told you i'm running out of time* to cook...

first, i was thinking to have salmon with white sauce..after a while, i changed to have salmon with lemon and herbs sauce..but at last, turn out i just make salmon with 'air asam'...with a lot of Holland onion, cili padi and of course -- soy sauce..teehehehehe..also, i also putting some cherry grape's taste nice, i told you...

i've only marinated it with black pepper and salt..then seared it on flat pan..and did some salads..super for my tekak melayu, i put some brown rice in the plate...then, pour it with air asam, and you're ready to eat..for abg #SyedNaufal. there's an additional fried egg, as he requested...

and now, i'm drooling over salmon again..*tsk*

Friday, January 2, 2015

Selamat UlangTahun yg Pertama, Nauha Zulaikha ♡♡♡

Waktu2 macam ni -- setahun yg lepas -- sambil tgk tv, sambil layan abg #SyedNaufal, sambil tengok jam...

Dalam jam 3pagi, ajak walid pergi azzahrah..duduk kt labour room sampai jam 7.30 pagi..walid ngan abg tido kat sofa kat tempat menunggu..

Jam 8.07 pagi, lahirlah puteri sulung mami, Sharifah #NauhaZulaikha bt Syed Fahmi Syed Shahrom...alhamdulillah, dgn berat 3.4kg -- walaupun takde rupa mcm berat 3.4kg -- adik begitu sempurna pada kami..pagi Jumaat yg penuh berkat, bertambahlah amanah mami dan walid...

Makde Nadzira Miskiman yang sampai dulu, semangat nak jumpa BFF baru..lps tu baru opah Yong Miskiman ngan atok Miskiman Wahidan sampai..skali dgn paman Aran Azim Wak Man acik Nashriq Azim Miskiman ucu Fisha Miskiman ngan kakak akisy..pakngah Seken Nazarul xdapat dtg sbb kerja..

Macam baru sangat rasanya..esok pagi adik dah genap setahun..mcm abg, mami masih lagi tgk adik mcm baby baru lahir..mami sayang adik, mcm mami sayang abg..semoga adik jadi anak yang baik, solehah dan manis sentiasa..

Terima kasih Allah,
Atas amanah, anugerah,
Yang paling indah ini...

Selamat ulangtahun pertama adik,
Semoga sentiasa dilimpahi rahmat dan di bawah keberkatan Ilahi..

Thursday, November 20, 2014

Antique Bakery No. 19 -- 05::Orang Ketiga

25 Februari 2005@10.48 malam
Villa Adams

Komputernya direnung dalam-dalam. Butang refresh juga sudah berkali-kali ditekan. Namun tiada emel baru yang diterima.

Laman web yang biasa dikunjunginya juga tidak dapat diakses. Sedang dalam pembaikan. Hidupnya benar-benar kosong kini. Hampir 2 minggu Aryanna tidak dapat dihubungi. Kevin berbaring di atas katil, tidak berniat untuk menutup komputernya.

Ting tong!

Kedangaran loceng rumahnya berbunyi. Pastilah Rachel. Suara lelaki selain Rachel menarik kakinya untuk turun ke ruang tamu.


Rachel yang sedang bergelak-ketawa dengan seorang lelaki berkulit putih, berambut hitam dengan hujungnya diwarnakan sedikit biru, menoleh.


Kevin melangkah menghampiri keduanya. Rachel tersenyum gembira. Sudah lama dia berkira-kira untuk memperkenalkan Daniel kepada abangnya. Namun Kevin kelihatannya tidak begitu senang kali ini.

You must be Kevin, Rachels twin.

Sengaja Kevin tidak menyambut huluran tangan teman Rachel itu. Sebaliknya dia melangkah untuk berdiri di sebelah Rachel.

Abang, meet my friend, Daniel.

Daniel Keith. Just call me Dan.

Sekali lagi Dan menghulurkan tangan. Kali ini Kevin menyambutnya, walau dengan roman muka yang tidak begitu manis. Kevin seakan pernah melihat wajah itu, namun dia lupa di mana.

Kevin Adams.

Daniel senyum, mengalihkan pandangan ke arah Rachel. 

"Ada apa datang sini? Masuk rumah perempuan dengan sedar tanpa tahu ada orang lain atau tidak di sini."

Rachel perasan nada tidak senang dalam pertanyaan Kevin. Dia bangun dan memegang lengan abangnya.

"Kev, Rachel tahu abang ada kat rumah. Sebab tu lah Rachel berani jempuat Dan masuk."

"Abang tak suka Rachel buat macam ni."

Kevin bangun, dan berjalan naik ke biliknya, beberapa minit sebelum Rachel kembali dengan muka yang merah menyala.

Abang tak patut malukan Rachel macam tu.

Siapa yang malukan siapa, Rachel?

Rachel mendengus. Dia memeluk tubuh, menzahirkan rasa tidak puas hati atas tindakan abangnya.

Abang tak pernah kenal dengan dia. Tiba-tiba malam ni Rachel bawak dia masuk rumah. Jadi kenapa Rachel nak marah?

Dahi Rachel berkerut mendengar kata-kata Kevin. Dia berdiri berhadapan dengan Kevin sebelum berkata-kata.

Tak pernah kenal? Setiap malam Rachel bercerita dengan abang pasal dia. Setiap malam. Semua gambar kami Rachel dah tunjukkan pada abang. Malah abang sendiri yang cakap nak jumpa dengan dia. Sekarang abang nak salahkan Rachel?

Kevin terdiam.

Betulla apa yang Adelia cakap. Abang dah berubah. Sekarang ni, abang tak pernah peduli apa yang Rachel beritau abang. Abang tak pernah dengar apa yang Rachel cakap. Abang sibuk sangat dengan komputer abang tu. Jangan sampai abang tak pernah ingat yang Rachel ni adik abang!


Berdentum bunyi pintu itu ditutup secara kasar oleh Rachel. Kevin terduduk di birai katil, maraup mukanya.

Betulke apa yang Rachel cakap tadi? Kenapa aku tak ingat apa-apa pasal Daniel?

Sebuah keluhan dilepaskan. Ini adalah kali kedua dia bergaduh besar dengan Rachel. Kali pertama mereka bertengkar adalah semasa di sekolah menengah dahulu. Sejak itu, dia berjanji tidak akan bertengkar lagi dengan Rachel.

Apa yang aku dah buat ni?

Monday, October 27, 2014

Antique Bakery No. 19 -- 04::Valentine's

14 Februari 2005@5.18 petang
Antique Bakery No. 19

Jam di tangan ditelek lagi. Sebuah keluhan dilepaskan.

Bagi saya Chocolate Ice Blended dan Walnut Brownies.

Perut yang berkeroncong minta diisi menyebabkan Kevin memesan makanan terlebih dahulu, walaupun Aryanna masih belum tiba.

Kali ini pesanannya diambil oleh pelayan lain, bukannya George seperti selalu. Pelayan bertubuh kecil, dengan stail rambut Asian itu tersenyum membawa menu yang dipesan.

Tak pernah nampak awak kat sini?

Nama saya Ryo. Ryo Yamaguchi.

George mana?

George bercuti hari ni. Enjoy your meal, sir.

Laju-laju Ryo melangkah meninggalkan Kevin. Namun bukan Ryo atau George yang menjadi persoalannya kini. Bayangan Aryanna masih tidak kelihatan di mana-mana.

The number that you called is currently not available.

Sia-sia. Kevin masih tidak dapat menghubungi telefon bimbit Aryanna. Walnut Brownies yang selama ini memenuhi seleranya, terasa tawar dan berpasir. Sudahnya, tidak sampai separuh yang masuk ke mulutnya.

Mana Aryanna ni?

Hujan mulai turun di luar. Tidak ramai orang yang berada di Jalan Rosewood, seperti kebiasaannya. Kadang-kadang, timbul keraguan di hati Kevin. Sepanjang 21 tahun dia tinggal di MapleSide, memang tidak pernah disedari kewujudan tempat ini. Namun ketenangan yang diperoleh sepanjang berada di sini, membuatkan dia senang.

Ah, mungkin saja aku yang tidak punya masa menjelajah seluruh pelusuk MapleSide ini.

Pelanggan di Antique Bakery No. 19 juga tidak ramai. Hanya dia dan beberapa yang lain. Pasangan berusia lingkungan separuh abad yang biasa dilihatnya, tidak pula kelihatan hari ini.

Mungkin bukan rezeki aku untuk bertemu dengan dia hari ni.

Kevin bangun, meninggalkan not 50 di atas meja seperti kebiasaannya. Sempat dilemparkan senyuman kepada Ryo yang berdiri berhampiran kaunter. Kevin berdiri di hadapan pintu Antique Bakery No. 19, merasai titik-titik hujan dengan hujung jarinya.

Selamat Hari Valentines, Aryanna.

20 Februari 2005@10.48 pagi
Sky Violet College

Morning, Kev!

Adelia duduk di sebelah Kevin di tepi padang. Kevin masih kaku, pandangannya jauh ke hujung padang. Seakan tidak menyedari kehadiran Adelia di sebelahnya.


Adelia mengawang-gawangkan tangan di hadapan muka Kevin.

Hish, you ni. Buat I terkejut je.

Kevin mengurut dadanya. Adelia di sebelah sudah tergelak.

I dah lama kat sebelah you tau. Sempat habiskan nasi goreng lagi.

Dahi Kevin berkerut.


Pertanyaan itu mengundang tawa Adelia.

Sudah tentulah tak betul. I tengok you asyik sangat tengok padang ni, I pun join la. Manala tau boleh timbul soalan ramalan untuk exam nanti.

Hish, you ni main-main pulak.

I laparla, jom pergi makan.

Kevin terdiam sejenak, sebelum bersetuju. Adelia tersenyum, sudah lama rasanya mereka tidak makan bersama. Tidak sangka cubaannya untuk mengajak Kevin makan bersama kali ini tidak ditolak.

Kita makan kat Paradise Café nak?

Kat mana tu?

Kat Maple Square. Kedai baru, tapi kawan-kawan I kata makanan kat situ sedap tau.

Rupanya banyak lagi tempat yang aku tak tau wujud kat MapleSide ni.

Perlahan kata-kata itu keluar dari mulut Kevin. Tidak jelas ditangkap butirannya oleh Adelia.

Apa dia, Kev?

Huh? Takde pe. Jomlah kita pergi.

Paradise Café terletak betul-betul di tepi tasik Maple Square. Berhampiran pula dengan kompleks membeli-belah Autumn Fall. Pelanggan agak ramai ketika itu, membuatkan Kevin dan Adelia terpaksa menunggu sebentar sebelum mendapat tempat duduk.

Di seberang jalan, seorang perempuan kelihatannya sedang memerhatikan mereka.

Kevin, me ne quitte pas.

Sunday, October 26, 2014

Antique Bakery No. 19 -- 03::Perubahan

9 Februari 2005@10.48 pagi
Sky violet College

Hai Adelia. Kenapa muram je ni?

Rachel mencuit bahu Adelia. Walaupun Adelia sekelas dengan abangnya, namun Rachel tidak kekok berkawan dengannya.

Pasal Kevin ke?

Tepat Rachel menduga. Sebuah keluhan dilepaskan Adelia. Dia memandang adik kembar kepada kawan baiknya ini.

You perasan tak, Kevin dah berubah lately?

Rachel mengangkat bahu. Baginya, tiada perubahan pada sikap abangnya. Pulang sahaja dari kolej pastilah dia akan berkurung di bilik. Temannya cuma komputer, selain dia dan Adelia.

Dia selalu menghilang. Bila I tanya, dia mengamuk.

Adelia, bukan you tak kenal Kevin. Dia akan hilang bila-bila masa dia suka, dan dia akan kembali pada masa yang kita tak jangka. You tak ingat masa dia hilang 3 minggu dulu tu?

Adelia mengeluh, mengakui kebenaran kata-kata Rachel. Masa itu setelah 3 minggu menghilangkan diri, Kevin kembali ke villa seperti biasa. Alasannya dia keluar negara untuk menenangkan diri setelah cintanya ditolak oleh Adelia.

Masakan tidak, mereka berkenalan sejak kecil. Malah Adelia sendiri telah menganggapkan Kevin seperti saudara sendiri. Namun tiada siapa yang menimbulkan kembali perkara tersebut, membuatkan ia semakin dilupai antara mereka.

9 Februari 2005@10.48 malam
Villa Adams

Abang dah tidur ke?

Ketukan di pintu bilik tidak dihiraukan oleh Kevin. Dia asyik meleyari laman web kegemarannya. Laman web yang menemukan dia dengan Aryanna.


Pintu bilik sudah dibuka. Terjengul wajah Rachel di situ. Kevin menutup komputer apabila Rachel datang untuk duduk di sebelahnya.

Amboi, chatting dengan awek ye? Rachel panggil pun abang tak dengar.

Kevin tersenyum mendengar perkataan awek yang sengaja ditekankan oleh Rachel. Dia melingkarkan tangan di bahu Rachel. Selain Rachel, dia tiada saudara lain.

Mana ada, ginger. Abang tengah cari bahan untuk assignment abang je.

Ginger  nama timangan Rachel yang diberi oleh mummy dan daddy semasa mereka masih ada. Sekarang hanya Kevin sahaja yang memanggil Rachel dengan nama itu.

Abang selalu balik lewat sekarang ni. Selalunya pukul 6.00 abang dah ada kat rumah.

Ye ke? Abang ada hal sikit, sebab tu kadang-kadang abang lambat. Ginger. Lagipun takkan asyik Rachel saja yang boleh balik lambat, sesekali giliran abangla pulak kan?

Laju sahaja tangan Rachel mencubit lengan abangnya.

Adelia kata, abang dah jarang keluar dengan dia.

Terluah juga hasrat sebenar yang ingin disampaikan Rachel. Dia juga ingin tahu sebab hubungan Adelia dan abangnya renggang. Sedangkan sebelum ini, kemana-mana pasti sahaja mereka berdua.


Pelukan di bahu adiknya, dirungkaikan perlahan. Kevin melepaskan sedikit keluhan mendengarkan nama itu.

Kenapa bang?

Sejak bila jadi penyiasat tak bergaji ni, Ginger?

Rachel mengerutkan dahi dengan kata-kata abangnya itu.

Kenapa Adelia tu suka sangat nak jaga tepi kain abang?

Dia cuma pelik, bang. Rachel pun pelik. Sebelum ni abang dengan dia kan rapat. Jarang Rachel Nampak abang keluar tanpa Adelia.

Memang dulu kami rapat. Tapi itu pun sebelum dia beria-ia nak kongkong abang.

Rachel melihat perubahan riak wajah abangnya apabila menyebut perkataan kongkong itu. Dia tahu, abangnya paling tidak suka disekat setiap pergerakannya. Namun dia sendiri tidak pasti, benarkah Adelia itu mengongkong?


Kalau nak cakap pasal Adelia lagi, abang tak nak dengar. Enough with thisGinger!

Keras suara Kevin. Membuatkan Rachel terdiam. Dia tahu, tiada guna bertngkar dengan abangnya. Lambat-lambat dia bangun, sebelum memeluk abangnya dari belakang.

Sorry, brother. Rachel tak ada niat nak buat abang marah. Rachel cuma nak abang tau, Rachel sayang sangat kat abang. Rachel cuma ada abang sorang je.

Kevin memejamkan mata, kesal dengan kekasarannya. Rachel sudah bergerak untuk menutup kembali pintu biliknya.


Pergerakan Rachel terhenti apabila Kevin memanggilnya.

I love you, baby.

Me too. Good night bang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::