Mami+Walid=Naufal

Sunday, December 23, 2012

2 Cerita 1 Entri


penah tak, satu masa korang bercakap tentang orang tu -- macam tu lah, macam ni lah..tapi menda tu belum lagi jadi kat batang idung korang...and bila sampai masanya korang yang alami menda tu, sure rasa macam nak menyorok dalam almari..masa tu baru teringat peribahasa dulu-dulu -- paku dulang paku serpih, kata orang, awak yang lebih...hehehehe...contoh dia lebih kurang macam ni la...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Boss: Awak ni asyik nak cuti je..kerja kan banyak...

Pekerja:  Bukan saya sengaja tuan..saya tau kerja banyak, tapi anak saya tak sihat...dia kalau tak sihat, meragam sikit..taska pun susah nak handle..

Boss: Habis tu, minta la suami awak cuti..takkan awak nak kena cuti lama..

Pekerja: Suami saya outstation tuan..lagipun minggu lepas dia dah cuti, jadi minggu ni saya la pulak cuti...

Boss pun menarik muka masam, dan berjalan meninggalkan si pekerja terpinga-pinga...sempat pekerja itu menangkap rungutan Boss pada rakan sejawat yang lain..tentang dia yang terpaksa bercuti semata demi menjaga anak yang tidak sihat..

sampai satu saat, Boss tadi menerima ahli baru dalam keluarga...setiap hari diceritakan tentang si kecil yang baru melihat dunia itu..masuk umur si kecil 3bulan, Boss semakin sering bercuti..

Pekerja: Tuan, semalam saya nak hantar report tapi tuan takde..hari ni nak kena submit tender ni..minggu lepas pun saya cari Tuan takde...

Boss: oh, semalam saya cuti kecemasan...anak saya kembung perut...yang minggu lepas tu, saya cuti sebab anak saya muak susu...

------------------------------------------------------------------------------------------------------


kadang-kadang dalam tak sedar, apa yang buat, apa yang kita cakap sebenanrnya menyinggung perasaan orang lain...

sebenarnya mami teringatkan mak mami...cerita kat atas tu sekadar selingan je..mak mami ni selalu call mami masa kat ofis..tak pun malam masa mami sibuk nak tidurkan naufal..dalam bercakap tu, kadang-kadang ada perkara lain mami tengah tensen kan...dalam tak sedar, mami tertinggi suara dengan mak mami...tapi mak mami sikit pun tak tunjuk dia terasa hati ke, apa...dia cuma cakap -- kalau ada kerja takpela, nanti telefon semula...tapi selalunya, takde pulak dia telefon balik...mami pulak, tak reti-reti nak telefon dia...

ya Allah~

bila mami ingat balik, mami rasa berdosa sangat...sebab mami tau mami dah lukakan hati dia..dan mami sedar, melukakan hati seorang ibu itu besar dosanya...mak mami tak penah merungut setiap kali mami minta bantuan dia, tapi kenapa lah mami susah sangat nak peruntukkan masa khas untuk dia...mami sayang sangat dia...tp kadang-kadang mami rasa hipokrit, sebab tak pernah nak tunjuk pun macam mana mami sayang dia..

ampunkan akak, mak~!!

2 orang yang tak pernah berkata 'tidak' pada setiap permintaan mami
2 orang yang tak pernah meletak syarat untuk menyayangi mami
2 orang yang tak pernah penat melayan kerenah mami
2 orang yang takkan hilang dalam setiap denyut nadi mami

4 comments:

Alham said...

aku tahuuuuuuuu...ngeh..ngeh...ngeh....

Alham said...

Aku tahuuu..hehehe

Makteh said...

Assalamualaikum Mami.

Mami suka menulis kan?

boleh tak mami kongsi cerita paling menarik mami waktu kat UKM dlu.

saya nak masukkan dalam majalah aspirasi UKM kali ke 36.

tema 'di sini bermula'

kalau mami sudi, contact sy dekat FB = norhananajla@yahoo.com (makteh oh laa laa)

shema said...

muka ko ikut mak ko lah mami...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::