Mami+Walid=Naufal

Mami + Walid

Daisypath Anniversary tickers

Lovely Naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Nak Berjimat Macam Mami...???

Saturday, December 22, 2012

Hidup Sekali Biar Beerti

siapa kat sini suka membaca..??
mami suka sangat membaca..mami mula pandai membaca masa umur 4 tahun..setiap hari, ayah mami akan belikan surat khabar untuk mami...then dia akan suruh mami bacakan surat khabar sementara dia minum teh sambil berbual dengan mak mami...kadang-kadang ada perkataaan yang mami susah nak eja/baca..ayah mami akan ejakan dan sebutkan...lepas tu, dia akan minta mami ulang semula..

antara perkataan tu ialah -- universiti dan professor...

setiap kali naik bas/kereta, mami akan eja dan baca kuat-kuat setiap papan tanda, nama jalan, iklan dan nama bangunan...kuat sampai semua orang dalam bas pernah tepuk tangan bila mami eja dan baca dengan betul..kelakar kan..??tapi mak ngan ayah mami tak pernah tegah mami buat macam tu...mak mami kata, sepanjang jalan daripada rumah kitorang ke kampung, mami tak akan berhenti membaca dan bertanya...sampai satu masa, mak mami dah tak larat nak layan, cuma iyekan saja..(yela, agak2 la kan perjalanan 4jam kot)..

masuk tadika, mami terus popular..(bajet retis pulak kan..) sebab mami antara orang yang terawal pandai membaca...mami masuk tadika masa umur 5 tahun..masa tu adalah sorang abang ni pun pandai baca...setiap kali waktu rehat, abang ni akan baca satu buku cerita..masa mami 6 tahun, mami lah yang ganti tempat abang tu membacakan cerita pada kawan-kawan yang lain...

dan semenjak tu, mami memang hantu buku...sanggup kumpul duit sebab nak beli buku..masa dulu, kat sekolah ada orang jual buku, dia akan bagi senarai buku dan harga pada semua murid..kitorang cuma kena tandakan buku mana yang nak dibeli dan sediakan duit..esoknya, serahkan senarai tu pada orang yang jual buku tu, dia akan ambilkan untuk kita dan kita bayar...jadi, masa-masa ni memang mami tunggu-tunggu setiap tahun..malam tu mami akan tanda siap-siap buku yang mami nak dan letakkan atas meja makan..sebab kadang-kadang mami dah tido, barulah ayah mami balik kerja..esoknya, selalunya, dah siap ada duit atas senarai buku tu..


sampai sekarang, mami masih lagi gila dengan buku...cuma sejak dah ada naufal ni, agak slow sikit...tapi, apa yang mami nampak, naufal macam dah mula ke arah itu juga..dia sangat berminat dengan buku...kalau bagi dia mainan dengan buku, biasanya dia akan ambil buku...kalau bawak dia pergi pesta buku or MPH, dia lah orang yang paling seronok..dia akan dekat setiap rak buku dan tengok...kalau ada buku yang dia suka, dia akan ambil dan baca..duduklah di mana pun, tengah-tengah jalan kat MPH pun pernah...hehehe...


ayah mami pernah pesan -- kalau untuk buku, untuk ilmu, dia sanggup ikat perut asalkan berguna pada kami adik-beradik...

ayah mami cuma kerja kilang...kilang tayar di Shah Alam..gaji dia pun berapa lah sangat, dengan mak mami yang tidak bekerja...ditambah dengan adik-beradik mami yang 6orang semuanya...ayah mami pula anak lelaki sulung dalam keluarga seramai 12 adik-beradik (dia yang ketujuh)...tapi dia tak pernah berkata tidak setiap kali kami adik-beradik menyatakan perlunya wang untuk membeli buku...


jadi, anak mami, hidup sekali biar beerti, sayang...buku cuma panduan, kita yang meneraju...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::