Mami+Walid=Naufal

Monday, March 28, 2011

:: mY 3rD TriMesTeR ::

hello hello~

mencurik sedikit masa untuk mentaip entry ni...sabtu ahad ada jugak mentaip tp guna phone tu kadang-kadang nak kena wdit semula la..huhuhu...sedar tak sedar udah masuk ke trimester tiga upenye...*jap je masa berlalu kan....kadang-kadang rasa macam baru je pegi check kat az zahrah dulu*..pewot pun da mula membonjol sana-sini...ada yang kata nampak kecik, ada jugak yang kata macam besar...ntahla...asalkan si kecik tu sihat-sihat saja maka aku tak kisahla kecik ke, besar ke...hehehe...hobi baru setiap ari ialah memantau pergerakan si kecik ni...sebab kadang-kadang dia menyenget ke kanan, kadang-kadang ke kiri.,..sambil aku mentaip ni pun dia dok berpusing-pusing ni ha...tau-tau je la orang dok cite pasal dia...^_^

rupanya kalau dibandingkan, si kecik sekarang adalah sebesar ini...boleh tahan jugak...dulu masa mula-mula besar lebih kurang je ngan duti syiling tu...subhanallah~

dan kemungkinan besar, beginilah dia skang di dalam...tapi doktor kata dia masih ada ruang lagi untuk berpusing..sebab tu kadang-kadang aku rasa kaki dia kat atas, kadang-kadang kat tepi, kadang-kadang kat bawah pulak...*buas benor kamu ni ye*


petikan ni adalah daripada website kegemaran aku -- Baby Center -- selalu jugakla aku refer website ni kalau nak tau pasal perkembangan si kecik ni...kecuali la ada mesin ultrasound tu sejibik kat umah kan...hari-hari aku skodeng dia watpe..hehehehe


How your life's changing:


    Your baby's very active now. Your healthcare provider may ask you to spend some time each day counting kicks and will give you specific instructions on how to do this. Let your provider know if you ever notice that your baby is becoming less active. You may need a nonstress test orbiophysical profile to check on your baby's condition.Some old friends — heartburn and constipation — may take center stage now. The pregnancy hormone progesterone relaxes smooth muscle tissue throughout your body, including your gastrointestinal tract. This relaxation, coupled with the crowding in your abdomen, slows digestion. Sluggish digestion can cause gas and heartburn — especially after a big meal — and contribute to constipation.Your growing uterus may also be contributing tohemorrhoids. These swollen blood vessels in your rectal area are common during pregnancy. Fortunately, they usually clear up in the weeks after giving birth.If they're itchy or painful, try soaking in a sitz bath or applying cold compresses medicated with witch hazel to the affected area. Avoid sitting or standing for long stretches. Talk with your provider before using any over-the-counter remedies during pregnancy, and let your provider know if you have any rectal bleeding. To prevent constipation, eat a high-fiber diet, drink plenty of water, and get some regular exercise.Some women get something called "supine hypotensive syndrome" during pregnancy. This happens when lying flat on your back causes a change in heart rate and blood pressure that makes you feel dizzy until you change position. You might notice that youfeel lightheaded if you stand up too quickly, too. To avoid "the spins," lie on your side rather than your back, and move slowly as you go from lying down to sitting and then standing.
    baby memang sangat aktif skang..lau dulu bila malam baru terasa dia bergerak..tapi skang dia tak heran da pagi petang siang malam...lagi-lagi lau kat tempat sejuk, laju je dia bergerak...*nasib bek kat umah tak pasang aircond..*hari Rabu nanti baru jumpa doktor lagi skali..maybe masa tu baru dia suh monitor baby punya movements kot...heartburn and constipation..org kata kawan baik ibu-ibu mengandung..hehehe...heartburn itu adalah biasa untuk aku...sebab kadang-kadang terasa kaki si kecik ni tinggi je kat ulu hati ni...tapi takdela sampai rasa nak termuntah ke apa...tapi constipation, setakat ni alhamdulillah...tak menjadi masalah untuk aku...sistem perkumuhan aku masih berfungsi seperti biasa...hehehehe...

    swelling pun setakat ni takdela...cuma kalau terlalu lama berdiri or terlalu banyak berjalan, kaki akan berasa sakit...*yang tu lau tak pregnant pun jadik jugak kot*hehehe..dan yang menjadik mangsa adalah encik Hasben bile dia kena tolong urutkan kaki aku time sakit...hehehe...strecthmark juga setakat ni masih belum muncul..mungkin ada hikmahnya tetiap malam aku sapu losyen Pureen tu...losyen ni sedap je pakai...ada jugak yang rekemen Bio-Oil tapi aku suka yang ni lagi kot..lagi pulak, bau dia sedap...ada almond oil...sejuk je...baby pun diam je time aku sapu losyen ni...heheheh....
    aku beli kat Manjaku dulu...dapat free gift apa ntah...aku pun da tak ingat..hehehe

    supine hypotensive syndrome...yang aku tau lau hypertensive tu darah tinggi...lau hypotensive ni darah rendah...tapi yang ni memang berlaku la..lagi-lagi kalau nak bangun cepat-cepat...sebab kadang-kadang aku lupa arahan doktor.."kalau nak bangun, mengiring dulu...pastu bangun pelan-pelan..." dan encik Hasben adalah selalu marah aku berkenaan perkara ini...huhuhu...time nak bangun dari sujud pun sama, rasa pening-pening...and kadang-kadang rasa sharp pain kat belakang pinggang...huhuhu....pastu skang takleh da baring menelentang...sebab baby da makin besar, dia akan menghimpit saluran apa ntah...yang menyebabkan kita rasa pening sebab perjalanan darah tak lancar...sebaiknya kena baring mengiring *tak kisahla kanan ke kiri* sebab membantu melancarkan perjalanan darah...lebih-lebih lagi untuk bekalan si kecik...nak bertukar posisi daripada mengiring kanan ke kiri jugak skang ni agak berat untuk aku...sebab kalau tersalah sikit je, surela rasa ahrap pain kat belakang pinggang tu...kalau tak pun, duduk tegak dan lunjurkan kaki ke depan...posisi ni boleh memberi baby banyak ruang untuk bergerak dan kita pun rasa agak selesa la...tapi supportla belakang badan dengan bantal ataupun kusyen...buat masa ni aku suka guna nursing pillow yang aku beli kat MyDear dulu tu...sangat selesa...
    inilah rupa nursing pillow yang aku beli...harga asal RM99..tapi aku beli time warehouse sale cuma RM55...comey kan butterfly-butterfly tu sume...^_^

    dan seterusnya perancangan aktiviti untuk minggu ini...*yang kebanyakannya aku skip je*...kalau untuk dapatkan support, buat masa skang ni aku banyak connect ngan kengkawan aku yang preggy, yang da jadi mommy...yang bakal berkahwin pun ada jugak...aku rasa ini penting untuk membina keyakinan dan menimba pengalaman...terutamanya untuk first-time-mummy macam aku ni...perkembangan otak si kecik adalah sangat pantas mulai minggu ini...dan azam aku adalah untuk tidak meng'skip' waktu minum susu seperti yang biasa aku buat setakat ni...setiap kali tengok iklan wardina or syarifah shahira yang susu boleh membantu perkembangan otak baby tu, setiap kali tu la aku berazam nak bagi yang terbaik untuk si kecik ni...insya Allah...dan akan cuba mendapatkan rehat sebaik yang mungkin...sebab minggu lepas dan minggu ni adalah agak exhausted untuk aku...tapi nasib baikla encik Hasben adalah amat memahami...


    jadi nampaknya setakat ini dulu la ye...untuk sesape yang ada tips-tips atau petua, sila la share dengan aku...sebab aku tau, dan aku sedar..masih terlalu banyak yang perlu aku belajar ni...

    till then~

    No comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    :: MoRe saViNg For mY BaBy ::

    :: do yOu LoVe To save? ::