Mami+Walid=Naufal

Mami + Walid

Daisypath Anniversary tickers

Lovely Naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Nak Berjimat Macam Mami...???

Sunday, February 27, 2011

ReVieW :: SeMiNaR KeNaLi poTeNsi DiRi ::

dijadikan cerita..hari Sabtu hari tu, aku dan encik Hasben pagi-pagi sudah bangun...*macam biasa saja*...hehehe...dan bersiap-siap untuk ke Shah Alam...sebabnya encik Hasben telah mendaftarkan kami untuk menyertai Seminar Kenali Potensi Diri yang disampaikan oleh Dr. Azizan Osman...*maklumat lanjut pasal seminar ni nanti aku letak dalam entry khas ye*


kitorang sampai dalam pukul 9 pagi..seminar tu dijangkakan bermula pada 9.30 pagi..mujur lah sempat minum pagi tu, sebab bila da daftar tu kitorang terus je masuk..rupanya dah ramai yang datang sebab dewan tu dan lebih dari separuh yang penuh...kitorang duduk kat barisan tepi skali tapi baris kedua dari depan...aku ni, sebenarnya cuma cari pintu keluar je...yela, manala tau kan...tengah-tengah berseminar kang datang pulak panggilan alam...huhuhu....

sepanjang seminar dari pagi sampai petang ni..alhamdulillah banyak betul yang aku belajar...banyak juga yang aku lebih tau pasal diri aku, encik Hasben, dan cara macam mana nak kenal orang-orang di sekeliling aku...orang kata tak kenal maka tak cinta...*eceh..orang kata ye~*...daripada mula, niat aku datang cuma lah untuk menemankan encik Hasben yang beriya-iya benar nak datang seminar ni...tapi akhirnya, aku rasa seminar ni memang patut disertai oleh semua orang...tak kisahla siapa pun orang tu...pelajar ke, pekerja ke, majikan ke, surirumah ke....semua orang...

kenapa aku cakap macam tu..???sebab semua orang ada persekitaran masing-masing...dan kadang-kadang apa yang menjadi masalah tu adalah dipuncakan daripada diri sendiri atau orang lain ada dalam persekitaran yang sama...mungkin kita rasa kita lebih kenal siapa kita, siapa pasangan kita atau siapa ahli keluarga kita...tapi sebenarnya banyak lagi yang kita tak tau pasal mereka...dan Dr. Azizan telah memberikan idea untuk bagaimana mengenal dengan lebih baik lagi tentang diri sendiri, pasangan, keluarga dan individu lain...

masa sesi meluahkan rasa tak puas hati dengan pelbagai aspek kehidupan tu..kami diminta untuk meluahkan kepada partner masing-masing --- in this case, encik Hasben adalah partner aku ---...terlalu banyak sebenarnya rasa tak puas hati yang bersarang dalam diri aku...tapi rupa-rupanya apa yang paling aku tak puas hati ialah macam mana aku tak boleh nak bagitau apa yang aku tak puas hati...aku tak punya kekuatan atau keberanian untuk meluahkan dengan kata-kata...nasib baik encik Hasben adalah sangat memahami...

sama jugak macam masa sesi menilai keseimbangan dalam kehidupan tu...aku terlalu memikirkan orang lain sampaikan aku lupa, cuma aku yang berupaya mengemudi hidup aku...dan aku sangat respek dengan encik Hasben sebab dia berani untuk berterus-terang tanpa takut melukakan pihak lain..sebab menda tu sume sebenarnya adalah kenyataan kan..???

dan petang tu...aku keluar dari seminar tu dengan macam-macam rasa...bercampur-baur...seminar ni betul-betul membuka mata dan minda aku...dari pelbagai aspek...jadi untuk sesiapa yang tak penah dengar atau tak penah pergi, pergilah...insya Allah ada sesuatu yang sangat berharga mampu korang dapat...macam mana sesi-sesi itu dijalankan, taklehla nak cite kat sini kan...kena pegi sendiri, baru tau...orang kata --- seeing is believing ---....macamana bagus pun sesuatu menda tu, kita takkan tau kalau kita tak merasainya sendiri...betul tak...??? ^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::