Mami+Walid=Naufal

Mami + Walid

Daisypath Anniversary tickers

Lovely Naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Nak Berjimat Macam Mami...???

Saturday, June 12, 2010

:: MeNaBuNg aMaLaN MuLia 1 ::

hello hello~

berapa ramai daripada korang masih ada tabung..??ye..tabung...dulu, masa kecik-kecik setahun sekali mesti kitorang beli tabung...macam-macam bentuk dan kaler ada...seingat aku, aku penah ada tabung buah epal, tembikai, ayam and pejabat pos...selain tu, aku jugak penah ada tabung yang dibuat daripada buluh...*ada tak yang tak penah tau tabung buluh tu camne rupanya..???*..tabung yang aku buat daripada botol bedak yang da kosong pun ada..bila da penuh, bertabur bedak yang tinggal sikit-sikit tu time pecahkan dia...hehehehe...

sebelum ni, aku dan encik Hasben menabung dalam balang gula-gula yang plastik tu...dan atas inisiatif selepas berkahwin, aku pun beli la tabung pejabat pos..sangat nostalgia okay tabung ni...hehehe...dan bermula lah episod menabung aku...kadang-kadang banyak, kadang-kadang sikit..kadang-kadang takde langsung...*ini bukan sebab takmo menabung..tapi sebab terlupa dah ada tabung*...hehehe...

dan tanggal 31 Mei 2010, tabung yang sudah penuh itu kami putuskan untuk dipecah...sangat berdebar okey masa ni...simpanan setahun ni...hahahaha...nampak sangat sikit je simpan nya...*nasib baikla ada kwsp..huhuhuhu*

inilah dua badik tabung pejabat pos ku...huhuhu..yang sudah penuh adalah si adik..manakala si abang baru sahaja dijadikan ahli keluarga rasmi sejak beberapa minggu yang lepas..hehehe...amik gamba sama-sama dulu sebelum memulakan acara pemecahan...
si adik yang sudah dipecahkan ruyungnya...hehehe...maka berakhirla sudah sumbangan si adik untuk aku menabungkan duit-duit yang aku ada...time ni sket punya berhati-hati sebab takut bersepah kaca tembikar tu...slow-slow je ketuk..itupun balut dengan kain tebal-tebal dulu...
dan inilah hasilnya daripada perut si adik...sikit sangat kan...kalau nak dibandingkan dengan tabungan masa kanak-kanak ribena dulu, memang terasa sangat perbezaannya...almaklumla, dulu masa kecik-kecik sket punya bersemangat nak menyimpan...bila da besar kenapa semangat tu makin kurang ye..??padahal perasaannya sama je time nak mengira hasil tabungan tu..eksaited~!!!
yang ni pulak hasil tabungan bersama setelah si adik tu penuh...sebabkan masa ni belum sampai lagi si abang tu, bekas tembikar cantik-hadiah-kawen telah menjadi tabung sementara...dan hasilnya adalah tidak kurang hebat berbanding si adik...siapa kata menabung ni tak untung..kan kan kan...????
dan akhirnya setelah dikira-kira...disusun-susun...dihitung-hitung...kitorang packing kan dalam plastik mengikut nilai matawang...heheheh...siap catat lagi berapa keping dan berapa jumlah...bukannya apa, senang nak bawak ke kaunter bank untuk disimpan nanti..kalau tak kang, mau bertabur jugak kat kaunter tu...habis pulak orang-orang yang menunggu giliran tu tolong kutip...hehehe...

walaupun idakle beribu-ribu lemon..tapi keseluruhannya aku dan encik Hasben adalah sangat berpuashati dengan tabungan kitorang...dan kami berazam untuk meneruskan amalan mulia ini di masa-masa akan datang...sebab walaupun sikit tapi kadang-kadang nak keluarkan jumlah yang sama macam ni secara lump-sum bagi simpanan pun terasa berat tau...

untuk yang belum mula menabung tu, menabung la ye..sebab memang banyak kelebihan menabung ni...dan bagi yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak-anak yang comel tu...didiklah anak-anak anda menabung..secara tak langsung dia akan lebih menghargai...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: MoRe saViNg For mY BaBy ::

:: do yOu LoVe To save? ::